شرکت تولیدی ابزار درمان (سهامی عام)

تلفن تماس 021-88746270-71

انواع باند و گاز پزشکی

تولید باند وگاز استاندارد رسالتی است که به عهده تمامی تولید کنندگان کالای پزشکی می باشد. شرکت ابزار درمان با توجه به گام برداشتن در جهت رشد کیفی و کمی تولیدات تمامی استانداردها ی لازم در تولید باند و گاز را مورد توجه قرار داده و پرسنل خود را ملزم به رعایت این استانداردها نموده است. با توجه به مصرف روزمره گازهای زخم بندی در مراکز درمانی، بیمارستانها و حتی در منازل به منظور جذب ترشحات و ترواشات زخم ها و محافظت و کمک به التیام زخم و نیز جلوگیری از آلودگی نقش این وسایل در کنترل عفونت و انتقال آن بیشتر مشخص می شود و استفاده از این وسایل به عنوان پوشش یا پانسمان زخم به صورت های مختلف با توجه به کاربرد آن در درمان زخم ها، بهبود سوختگی ها و انجام عملهای جراحی از زمانهای خیلی دور رایج بوده است.

از آنجایی که این وسایل در ارتباط مستقیم با موضع زخم و خون بیمار است و می تواند در درمان و بهبودی بیمار موثر واقع شود، لذا عدم رعایت استاندارد های کنترل کیفیت نکات بهداشتی و ایمنی در مرحله تولید، توزیع و استفاده آن می‌تواند عوارض جبران ناپذیری را به وجود آورد. شاید از عوارض استفاده از گاز های زخم بندی کیفیت پایین یا غیر استاندارد آمار دقیقی در دسترس نباشد ولی در مورد این وسایل همین نکته را کافیست بدانیم که امکان دارد ما یک عمل جراحی بزرگ و پرهزینه ای را انجام دهیم ولی استفاده از یک گاز زخم بندی که شاید از لحاظ هزینه در مقایسه با هزینه کلی عمل جراحی بسیار بسیار کم باشد خیلی زیاد در ادامه درمان بیمار و بهبودی زخم موثر است و اگر از وسایل فاقد کیفیت و غیراستاندارد استفاده کنیم می تواند اثر و صدمات جبران ناپذیر مالی و جانی را به وجود آورد. لذا ضرورت دارد که این موارد بر اساس قانونی پذیرفته شده توسط سازمان ها و مراکز ذی صلاح کنترل شود که این امر از طریق مدارک متغیر مثل استاندارد های ملی یا بین المللی که روشهای آزمون و ویژگی های فنی و مشخصات مواد اولیه مورد نیاز جهت تولید با کیفیت را بیان می کنند محقق می شود.

گاز به پارچه صد در صد پنبه ای گفته می شود که دارای بافت ساده بوده و تراکم تار و پودی آن بسیار کم است. پارچه تولیدی در باند و گاز یکسان است. تنها تفاوت پارچه باند با گاز در ابعاد، نوع کاربرد و مراحل تکمیلی است. سیستم تار و پود این پارچه به گونه ای است که در طول و عرض کش نمی آید و حساسیت در زخم ایجاد نمی کند. از دیگر قابلیت های این پارچه قابلیت جذب بالا می باشد که توان جذب ترشحات و خون خارج شده از زخم را دارد.

گاز زخم بندی بسته به کاربرد و عملکرد به انواع زیر تقسیم می شود:

گاز زخم بندی غیر استریل:

این گاز با بافت ساده تار و پودی در ابعاد معین تولید می شود و آماده برای اتوکلاو گذاری است و در جلوگیری از خونریزی و محافظت از زخم بکار می رود و به صورت فله (بسته بندی نیم کیلویی) عرضه می‌شود. اما باید توجه داشت که گاز زخم بندی حتماً قبل از مصرف سترون شود و نحوه سترونی گاز بسیار مهم است. زیرا عدم رعایت نکات بهداشتی در مراحل حمل و سترونی این محصولات می تواند باعث انتقال عوامل میکروبی و انتقال عفونت از محیط به بیمار شود. محصول گاز طبی غیر استریل به صورت جدول زیر قابل عرضه می باشد:

گاز طبی استریل:

این گاز ها در بسته های تکی و به صورت سترون عرضه می شود. هر جا که دستگاه سترون کننده موجود نباشد می توان از این گاز در جهت التیام، محافظت و جلوگیری از خونریزی استفاده نمود. لازم به ذکر است که در بسته بندی تکی این گاز تاریخ تولید و انقضاء مصرف باید روی بسته گاز درج شود. کلیه مراحل تولید و بسته‌بندی در یک مکان مناسب و با رعایت اصول بهداشتی و در اتاق های تمیز تولید می شود تا احتمال انتقال عوامل آلوده کننده میکروبی به حداقل برسد.

گاز نخدار:

همانطور که از نام این گاز پیداست دارای یک رشته نخ باریم در بافت خود است. جنس این نخ دارای حداقل 55% سولفات باریم است و نباید به راحتی از گاز جدا شده یا بعد از اتوکلاو شکنندگی در آن ایجاد شود. از این گاز بیشتر در اتاق های عمل جراحی استفاده می شود و مزیت استفاده از این گاز این است که اگر در بدن بیمار باقی بماند با یک عکس رادیوگرافی می توان آن را مشاهده و اقدام لازم را به عمل آورد. محصول گاز نخدار به صورت جدول زیر قابل عرضه می باشد:

 

لانگ گاز:

یکی دیگر از انواع گازهای طبی است که دارای ابعاد بزرگتر (طبق جدول) بوده و همچنین شامل یک رشته نخ باریم در بافت، همراه با دستگیره می باشد. نخ باریم سرتاسر لانگ گاز را پوشانده و به راحتی از آن جدا نمی‌شود. این گاز در عمل های جراحی بزرگ که دارای سطح وسیع است به منظور پاک کردن ترشحات و جذب خون و تراوشات در مدت زمان کم بکار می رود. استریل و با کیفیت بودن این محصول می تواند انتقال عوامل بیماریزا و عفونت را در اتاقهای عمل به حداقل برساند یا کاهش دهد.

مزیت های گاز و لانگ گاز ابزار درمان نسبت به سایر برندهای موجود در بازار:

سفیدتر بودن پارچه گاز نسبت به محصولات مشابه به دلیل استفاده از آب اکسیژنه مرغوب و درجه 1 که باعث از بین رفتن میکروارگانیزم ها و جلوگیری از عفونتهای پس از عمل می شود همچنین گاز بدون پرز می باشد.

وزن خالص بسته های گاز غیراستریل ابزار درمان 500 گرم می باشد در صورتی که بسته های گاز سایر برندهای موجود در بازار معمولاً وزن ناخالص آن 500 گرم می باشد، یا حداقل وزن قابل قبول استاندارد را دارد.

به دلیل حذف کامل خار و خاشاک و آلودگی ها و چربیها با دترجنت ها و سفیدگری پارچه در دما و فشار بالا پارچه گاز دارای جذب زیر 3 ثانیه و نرمی و لطافت زیاد می باشد.

به دلیل منطبق بودن تراکم تار و پود الیاف با استاندارد ملی تبادل جریان هوا به طور کامل صورت می گیرد و زمان جذب خونابه و عفونتها کمتر می شود و پارچه گاز خاصیت چسبندگی به دلیل نزدیک بودن الیاف به هم را ندارد.

مزیت دیگر گازهای شرکت ابزار درمان این است که بعد از به پایان رسیدن تاریخ انقضاء محصول تغییری در رنگ و خواص فیزیکی و شیمیایی پارچه ایجاد نمی شود.

 

 


0 نظر

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *